Valitsuse liikmed on avalikkust eksitanud, näidates saladiilina sündinud energeetikaplaani mõju majandusele tegelikust palju kasulikumana. Ainult meretuuleparkide toetusest loobumisest ei piisa, kogu plaan tuleb saata prügikasti.
Valitsuse ebareaalselt optimistlik hinnang meretuuleparkide majandusmõjude kohta tõendab, et kogu kolme parteijuhi saladiilina sündinud energeetikaplaan tuleb täies mahus sahtlisse tagasi panna, meretuuleparkide toetusest loobumisest ei piisa. “Valitsuse prioriteet peab olema majanduskasvu vaatest ülioluline energia hind, mitte midagi muud,” ütles Parempoolsete juhatuse liige Andrus Kaarelson.
Täna selgus, et kui meretuule toetuseks plaaniti kuni 2,6 miljardit eurot, samas kui ühiskondlik kasu sellest oleks umbkaudu 1,75 miljardit eurot. “Kuidas on valitsuse liikmed tõsimeeli nii rumala plaaniga avalikkuse ette tulnud? Selline vassimine, avalikud väited, et tuuleelektrit toetades jõutakse olulise hinnalanguseni, seab kahtluse alla ka kogu ülejäänud plaani aususe,” tõdes Kaarelson. Esimesena peab vastutuse võtma ja tagasi astuma valeinfot levitanud kliimaminister Yoko Alender. “Pärast sellise asjaga vahele jäämist on võimatu ette kujutada, kuidas ta saaks taastada oma ühiskondliku usaldusväärsuse ministrina,” ütles Kaarelson.
Maatuuleparkide toodetav elekter on Kaarelsoni sõnul meretuuleparkidest kaks korda odavam, neid on neli-viis korda odavam rajada, nende ehitamine võtab vähemalt kolm korda vähem aega. Soomes viimased maatuulepargid rajatud turutingimustel. Kaarelsoni sõnul pole seega sugugi kindel, kas ka maatuulikutele üldse peakski toetust maksma.
Praegusest nn Kolme sotsi koalitsiooni energeetikaplaanist ei ole seni teadaoleva põhjal elektri hinna langetamiseks mingit abi. Kiireim viis tuua elektri hind alla, Soome ja Rootsiga võrreldavale tasemele, on ehitada ühenduskaabel ESTLINK3 valmis ehitada mitte 2035, vaid juba 2030. aastaks.
Samuti ei tohi valitsus solkida energia salvestamise turgu, määrates saladiilidega välja valitud ettevõttele suuri toetusi. “Salvesteid on võimalik rajada Eestisse turutingimustel ning seda juba tehakse,” täpsustas Kaarelson.