Olen sotsiaaldemokraadist ministri tervishoiuteenuste visiiditasu kehtestamise ettepanekust meeldivalt üllatunud ja selle mõju suhtes ettevaatlikult positiivne.
Visiidi- ja retseptitasu kehtestamine ei lahenda kindlasti järgmise aasta (ega ka mitte järgnevate aastate) planeeritud raviteenuste rahastamise defitsiiti, mis on arvatavalt 190 miljonit. Tegelik defitsiit on ravirahastuses aastaid kestnud piirangute ja sellest tuleneva teenuste edasilükkamise tõttu täna kumulatiivselt juba nimetatud summast mitu korda suurem. Lisaks on viimastel aastatel Tervisekassa rahastamisele suunatud mitmeid lisaülesandeid, millega kahjuks rahastust kaasa pole pandud.
Kindlasti ei tohiks visiiditasu rakenduda lastele, ilmselt ka mitte rasedatele, ja väga selgelt peab kokku leppima, kuidas see rakenduks või kompenseeritakse raskemas majanduslikus seisus abivajajate puhul. Siin eelistan pigem tagantjärele avalduse alusel kompenseerimist, kindlasti mitte visiiditasust vabastamist.
Reaalse tulemuse saavutamiseks ja tervishoiusüsteemi siseste tasakaaluhäirete vältimiseks tuleks visiiditasu kehtestada kõigil meditsiinisüsteemi tasanditel – alates perearstiabist kuni kiirabi ja EMO visiitideni välja. Nii esmaste kui ka korduvate arstide ja õdede ning ka teiste tervishoiuteenuse osutajate visiitide puhul.
Saan mõneti aru ettepanekust perearstide juurde tehtud visiidid tasust vabastada, aga kahjuks on just seal täna tegemist minu arvates kõige suuremas kriisis oleva tervishoiu sektoriga ja kui nüüd tekitatakse selline tasakaalunihe, võivad tagajärjed olla meie inimestele – mõtlen siin just patsiente – ettearvamatud. Just teenuse kättesaadavuse asjus.
Visiiditasu tõus on hädavajalik ja sellel on mitmed võimalikud positiivsed ning kaudsemad mõjud
Senisest kõrgem visiiditasu muudab märgatavalt patsiendi positsiooni meditsiinisüsteemis. Täna on meil jätkuvalt valdav vanakooli «patriarhaalne» arsti-patsiendi suhe. Seda soodustab tasuta maailma tipptasemel teenuse pakkumine. Sisuliselt otsustab teenuse üle täna arst ja patsiendi ülesandeks on erinevatel põhjustel põhiosas saadud pakkumisega, see tähendab teenusega, nõustumine.
Kui nüüd tekib patsiendi poolelt selgelt tunnetatav omaosalus teenuse eest, käib sellega paratamatult kaasas ka patsiendipoolne suurem kontroll osutatava teenuse üle. Tekib küsimus, kas see, mida mulle pakutakse, on minu parimates huvides? Kas kõik need pakutavad teenused on hädavajalikud? Tekib senisest suurem motivatsioon olla märksa aktiivsem partner oma ravimeeskonnale. Tekib ka suurem õigus/valmisolek pakutud teenusest keelduda.
Visiiditasu tõus parandab olulisel määral tervishoiuteenuse kättesaadavust kõigile meie inimestele. Suure tõenäosusega kaovad ära mingi osa igaks juhuks või suhteliselt madalamapoolset tajutavat või sisulist patsiendikasu pakkuvad visiidid.
Visiiditasu rakendamine kõigile meditsiinisüsteemi visiitidele (k.a kiirabi ja EMO) toob kiiresti välja meie sotsiaalsüsteemi nõrgad kohad. Kui keerulisema majandusliku võimekusega inimeste eest visiiditasu maksmise kompenseerimine suunata omavalitsustele, siis tekiks sellel tasemel oluliselt suurem huvi tõhustada meie sotsiaal(abi)süsteemi toimimist. Kui ikka üks inimene kutsub aastas sajandat korda välja kiirabi, siis peame tunnistama, et see ei ole mitte selle inimese probleem, vaid meie sotsiaalsüsteemi tegematajätmine, mis tänasel päeval on lihtsalt delegeeritud meditsiinisüsteemi kuludesse.
Suure tõenäosusega paraneb suurema omaosaluse korral täna suureks probleemiks olev patsientide ravisoostumus. Teame, et oluline osa meie patsientidest täna tegelikult endale tervise hoidmiseks või -riskide maandamiseks määratud ravimeid ei kasuta, või ei kasuta neid vastavalt määratud ravikuuridele.
Kaugemas perspektiivis parandab kõrgem omaosalus/visiiditasu kindlasti ka inimeste motivatsiooni ise oma tervise eest hoolt kanda. Kõik me teame olulisemaid tervise riskitegureid, aga liigsageli pole meie inimesed täna motiveeritud neid riskitegureid vältima või nende mõju minimaliseerima.
Kindlasti kasvab nii inimeste endi ja ehk ka tööandjate motivatsioon panustada ennetavasse tervishoiuteenusesse.
Arvamuslugu ilmus Postimehes, 14.09.2024: https://arvamus.postimees.ee/8095783/margus-punab-terviseteenuste-visiiditasu-tous-on-hadavajalik-ja-mitte-vaid-eelarve-lappimiseks